Wij zijn sinds 2004 een Daltonschool. Dit houdt in dat de hieronder genoemde uitgangspunten centraal staan. Bij alle leer- en vormingsgebieden houden we rekening met deze uitgangspunten. Niet alleen de manier van lesgeven is Dalton gericht, ook het gebruik van de methoden en zeker de aanschaf van nieuwe leer- en hulpmiddelen staan in het teken van de Daltonuitgangspunten.
Van leerkrachten en ouders verwachten wij een manier van omgaan met elkaar (en speciaal met de kinderen) die recht doet aan de Daltonvisie.
Dalton Kernwaarden:
1. Vrijheid en Verantwoordelijkheid
Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Vrijheid in het daltononderwijs is de gelegenheid krijgen om het taakwerk zelf te organiseren. De opgegeven leerstof en de eisen die daaraan worden gesteld, de tijdslimiet, de werkafspraken en de schoolregels vormen de grenzen waarbinnen de leerlingen hun vrijheid leren gebruiken. Een leerling leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Het is een taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om vrijheid binnen grenzen te leren hanteren.
2. Zelfstandigheid
Zelfstandig leren en werken op een daltonschool is actief leren en werken. Een leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen. Om later als volwassene goed te kunnen functioneren moet een leerling leren beoordelen welke beslissingen hij/zij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid dwingt een leerlingen tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem effectief en verantwoord zijn.
3. Samenwerken
Een daltonschool is een leeromgeving waar leerlingen iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren
4. Effectiviteit
We geven de kinderen omwille van de efficiency, verantwoordelijkheid in handen. Als kinderen een taak krijgen, waar zij verantwoordelijkheid voor dragen en die ze in vrijheid zelf plannen en uitvoeren dan wordt het onderwijs veel effectiever. Effectiever dan het stilzit- en luisteronderwijs dat ooit kan zijn.
5. Reflectie
Reflexiviteit, nadenken over je eigen gedrag en je eigen werk, is op onze school belangrijk. De kinderen maken vooraf een inschatting van de moeilijkheidsgraad en de tijd van de opdrachten. Zo wordt geleidelijk de vaardigheid in het zelfstandig werken en het samenwerken opgebouwd.